Deze Nationale VerkeersONveiligheidsenquête heeft dit jaar enkele belangrijke problemen in ons verkeer blootgelegd. Het openbaar vervoer wordt nog steeds als het meest verkeersveilige vervoersmiddel beschouwd. Toch zien we de laatste jaren bij de Belg een stijgende tendens in het onveiligheidsgevoel van deze vervoerswijze. Er zijn grote regionale verschillen. Dat komt omdat de Walen twee keer minder vaak het openbaar vervoer nemen dan de Brusselaars.

Rijden onder invloed van drugs vormt een bijna even grote bedrei-ging voor de verkeersveiligheid als rijden onder invloed van alcohol. Vooral jongeren zijn gevoelig voor deze problematiek. Het is de eerste keer dat een Belgische studie dit probleem zo bloot legt. Gerichte sensibilisering is nodig, net zoals doelgerichte controles. Vias institute hoopt dat de speekselanalyse dus snel en op grote schaal door de politie kan gebruikt worden.

Een grote bron van afleiding blijft de gsm in de wagen. Meer en meer wordt in de wagen die gsm niet enkel gebruikt om te bellen. Een grote groep van bestuurders geeft nu ook toe dat ze achter het stuur sociale media updates controleren en foto’s nemen.

Op het vlak van mobiliteit bestaat er voor bepaalde maatregelen meer unanimiteit dan voor andere. Over meer investeringen voor fietsinfrastructuur is quasi iedereen het eens. De opinies verschillen veel meer als het gaat over het tot stand brengen van een systeem van rekeningrijden.