Het is belangrijk om zicht te krijgen op hoe onveilig we ons werkelijk gedragen in het verkeer. 40% van de Belgen geeft aan minstens één keer per maand handenvrij te bellen achter het stuur. Bij de vorige bevraging was dat 30%. Handenvrij bellen is niet verboden volgens het verkeersreglement, maar het leidt de bestuurder wel af. Ook het al rijdend manueel instellen van het navigatiesysteem is afleidend. 23% van de Belgen geeft toe dit maandelijks te doen.

Daarnaast is te snel rijden nog steeds een groot probleem. Het percentage bestuurders dat toegeeft maandelijks sneller te rijden dan de snelheidslimiet buiten de bebouwde kom en op autosnelwegen stijgt zelfs, respectievelijk van 31% naar 36% en van 26% naar 32%.

Zelf gerapporteerd risicogedrag: fietsers

We brengen dit jaar ook het zelfgerapporteerd risicogedrag van fietsers in kaart. Dit werd bevraagd op een schaal van 1 tot 5, waarbij 1 staat voor nooit en 5 voor (bijna) altijd. In de grafiek staat het percentage fietsers die het gedrag ooit stelt.

Een belangrijke vaststelling is dat de helft van de fietsers aangeeft wel eens te fietsen na het drinken van alcohol. 6% geeft aan te fietsen na het nemen van illegale drugs. Niet alleen bij automobilisten, maar ook bij fietsers heeft rijden onder invloed een ernstig effect op hoe je rijdt. Het heeft een impact op je reactievermogen en op je evenwichtsgevoel.
Rijden onder invloed vergroot dus het risico op een ongeval.

Daarnaast worden nog verschillende flagrante inbreuken tegen het verkeersreglement toegegeven. Zo stelt 43% dat ze wel eens op het fietspad tegen de rijrichting rijden wanneer dat verboden is en rijdt ongeveer een kwart wel eens zonder de handen aan het stuur te houden. Een even grote groep rijdt in het donker zonder fietsverlichting. 1 op de 7 (14%) van de fietsers neemt wel eens een foto of filmt terwijl ze aan het fietsen zijn.
Al deze gedragingen zijn uiteraard zeer gevaarlijk.

Zelf gerapporteerd risico- gedrag van fietsers per gewest

Alcohol op de fiets is vooral in Vlaanderen een fenomeen dat vaak voorkomt. In Vlaanderen geven meer dan dubbel zoveel fietsers aan dat ze wel eens fietsen nadat ze alcohol hebben gedronken (57%) in vergelijking met Wallonië (23%).

In Brussel geeft het hoogste percentage fietsers aan wel eens door het rood te fietsen (43%) wanneer dat verboden is. Dat komt mogelijk omdat op verschillende plaatsen door het rode licht rijden wel is toegestaan, als een specifiek verkeersbord dit aangeeft. Sommige fietsers menen daarom misschien dat deze regeling geldt bij elk verkeerslicht.

In Vlaanderen (25%) en Wallonië (19%) komt dit gedrag veel minder voor.
Opvallend is dat in Brussel bijna 1 op 5 fietsers (18%) wel eens fietst na het nemen van illegale drugs. In Wallonië is dit nog 1 op 10, in Vlaanderen rapporteert slechts 4% van de fietsers dit gedrag.

×

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.